Aksakal, Hıristiyan Batı ve diğer İslâm dışı milletler için “işleri bitince yön değiştirip kendi aralarında birlik oluyorlar” demiş, Kore örneğini vermişti. Dönekliğin daha ilerisi, bunlar menfaatleri gerektirirse mezheplerini bile değiştiriyorlar.
03.10.2021 12:15
607 okunma
Mezhep Değiştiren İmparator
İsmail Aydın

Aksakal, Hıristiyan Batı ve diğer İslâm dışı milletler için “işleri bitince yön değiştirip kendi aralarında birlik oluyorlar” demiş, Kore örneğini vermişti. Dönekliğin daha ilerisi, bunlar menfaatleri gerektirirse mezheplerini bile değiştiriyorlar.

Orhan Gazi oğlu Süleyman Paşa, Rumeli sahiline yerleştikten sonra faaliyete başladı. Gelibolu yarımadasının en dar yeri olan Eksamiliye berzahını aşarak Doğu Trakya’ya ayakbastı. Malkara ile Keşan’ı aldı. Çorlu’yu da alarak İstanbul ile Edirne yolunu kesti.

 İmparator Yuannis’in, Türkleri buradan çıkarmak için kuvveti olmadığından, aleyhine daha fazla gelişme olmaması için Orhan’la iyi geçinmek mecburiyeti vardı. Nitekim Orhan’ın, Kantakuzen’in kızı Teodora’dan doğmuş olan oğlu Halil 1356’da İzmit körfezinde kayıkla gezerken Ceneviz korsanları tarafından yakalanıp Foça’ya götürülmüştü. Yuannis bu çocuğu kurtarmayı üzerine almış, yarısı kendi tarafından ve diğer yarısı da Orhan tarafından doksan veya yüz bin altın vermek suretiyle şehzadeyi kurtarıp İstanbul’a ve oradan da İzmit’e getirip (Mart 1359) babasına teslim etmiştir. Aynı senede yapılan bir andlaşma ile Yuannis, Orhan Bey’in Rumeli’de yerleşmesini kabul etmiş ve on yaşındaki kızını şehzade Halil ile evlendirmeyi kararlaştırmıştır.

                İMPRATOR YUANNİS AVRUPA’DA YARDIM ARIYOR

Venedik Doçu Lorenzo Çelsi, 1361’de imparatora Osmanlılar aleyhine bir ittifak teklif ettiyse de bir netice hasıl olmadı. Venediklilerden ümidini kesmiş olan İmparator, kendisine yardımcı bulmak üzere Avrupa’ya gitti ve oradan Macaristan’a geçerek kıral Layoş’u ziyaret etti. Kendisine yardım edilecek olursa Katolik mezhebini kabul edeceğini bildirdi. İmparatorların bu mezhep değiştirme teklifi çok evvel Mihail Paleologos (1261-1282) zamanında başlamıştı. İşte âciz ve sıkıntılı duruma düşmüş olan Yuannis de annesi (Fransız Anna dö Savua)’nin Katolik ve yüksek bir hanedana mensup olmasından dolayı batıdan yardım ümidiyle bu eski siyasete başvurmuş ve bunun için Avrupa’ya gitmişti.

Savua kontu VI. Amedeo –ki İmparator Yuannis’in dayısı idi-, Macar kıralının mektubu ve Papanın ısrarı üzerine Macarlar’ın ve Kıbrıs’ın da iştirakiyle, Mukaddes harb adı verilen bir sefer ilan ederek 1366’da Osmanlılar üzerine yürüdü. O tarihlerde Osmanlıların bununla çarpışacak kadar henüz ne donanması ne de denizci ve gemicileri vardı. Biraz mukavemetten sonra Gelibolu düştü ve Haziran 1367’de Rumlara verildi.

Bulgar kıralı Şişman, Macarlar’ın Bulgaristan’a yerleşmek istemelerine kızdığı için, Macaristan’dan Bulgaristan yoluyla İstanbul’a dönen Yuannis’i tevkif ile Niğbolu’da hapsetti. Amadeo, bundan sonra bütün gayretini yeğeni olan imparatoru kurtarmaya hasretti. Bulgar sahillerini vurdu, bu sırada Skafida’da bulunan Osmanlı gemilerini yaktı. Varna’yı muhasara ettiyse de elde edemedi. Bulgar kıralı bu girişimlerden korktu ve imparator Yuannis’i serbest bıraktı. (1366)

                DAYI AMEDEO YEĞEN İMPARTORDAN PARA İSTİYOR

İstanbul’a dönen Yuannis, bu defa da kendisini kurtaran dayısı Amedeo’nun hizmetine mukabil para isteği ile karşılaştı ve Katolik olmasını istedi. Oysa Ortodoks olan Balkanlar, Katolik kilisesine bağlanmaktansa kendi mezheplerinde kalmak suretiyle vicdan hürriyetine hürmet eden Osmanlı Türkleri idaresinde yaşamayı tercih ediyorlar ve hatta kuzeyden gelen Katolik tazyikine karşı Osmanlı idaresini kurtarıcı olarak görüyorlardı.

İmparator V. Yuannis, karısının ve tebaasının aleyhdar olmasına rağmen, kiliselerin birleşmesi meselesini Papa ile görüşmek üzere tekrar Avrupa’ya gitti, yerine de yanında bulunan büyük oğlu Andronikos’u bıraktı. Roma’ya giden imparator, dört kardinalin hazır bulunduğu merasimde Katolik mezhebine geçti. (1369) Fakat dini istiklallerini kaybedecek olan patrik ile diğer Rum papasları bunu önemsemediler ve imparatorun Katolik olmasından kendi lehine bir fayda hâsıl olmadı.

                AVRUPA’DA AHDE VEFA VAR MI?

Avrupa’nın önemli merkezlerini dolaşan Yuannis, bol keseden vadedilen yardımların hiç birisini elde edemeden geri döndü. Bu defa da dönüş yolunda Venediklilere olan borcundan dolayı tevkif edildi. Yerine bıraktığı oğlu Andronikos’tan para istedi ancak para olmadığı cevabını aldı. Selanik valisi olan diğer oğlu Manuel’in gönderdiği bir miktar para karşılığı Venediklilerin elinden kurtuldu.

İmparator, Avrupa ve Papadan istediği yardımlar bir türlü gelmediğinden artık o taraflardan tamamiyle ümidini kesmiş olarak 1373’de Osmanlı hükümdarı I. Murad’la anlaştı. Osmanlı fütuhatını tanıdı, icabında Osmanlılara asker vermeği kabul etti ve üçüncü oğlu Teodor’u da Osmanlı sarayına rehin verdi.

(Gelecek hafta, Şehzadeler Babalarına İsyan Ediyor)

...
Yorum Ekle
Adınız :
Başlık : Yorumunuz :
Dikkat! Suç teşkiledecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.
İsmail Aydın
DİĞER YAZILARI

İSMAİL AYDIN KİMDİR?

İsmail Aydın, Hukukçu yazar. Anacığının anlatımına göre koç katımında doğmuş. Koç katımı, Yozgat’ta ekim ayının sonu ile kasım ayının başında olur. Dolayısıyla doğum günü belli değil ama Aydın, doğum günü olarak 29 Ekimi benimsiyor. Koç katımı, döl almak üzere erkek koyunun (Koç) dişi koyunlar arasına bırakılmasına denir.

Peki, hangi yılın koç katımı? O da belli değil. 1950 olabileceği gibi 1949’a da ihtimali var. Her nasılsa nüfusa 08.02.1953 D.lu olarak tescil edilmiş. Yaşı küçük diye ortaokula kabul edilmemiş, bu defa da mahkeme kararıyla, ay ve gün sabit kalmak üzere 1950 olarak tescil edilmiş. İsmail Aydın, doğum gününün bile doğru dürüst kayıt altına alınamayışını, okur-yazar olmayan tolumun  “hal-i pürmelâli” olarak niteliyor.

İsmail Aydın İlkokulu Sorgun’a bağlı Temrezli köyünde, ortaokul ve liseyi Yozgat’ta okudu. İstanbul Üniversitesi Hukuk Fakültesi’nden 1977 yılında mezun oldu. Yedek subay olarak yaptığı askerlik görevinden sonra Sorgun’da altı yıl avukatlık yaptı. Ekim 1986’da Diyarbakır / Bismil’de Noter oldu. Kastamonu/Tosya, Bolu ve Ankara’da çalıştı, 2015 Şubatında emekliye ayrıldı.

İsmail Aydın çilekeş Anadolu’nun yanık sesi olarak çıkıyor karşımıza. Türkiye’mizin karşı karşıya bulunduğu sorunlara ilişkin çözüm önerileri sunuyor. Üzerine titrediği kesim Gençlik. Ağırlıklı olarak üzerinde durduğu sorun Eğitim.

İsmail Aydın, fakülte yıllarından itibaren yazı hayatının içinde oldu. İlk gençlik yıllarıyla beraber memleket meseleleriyle ilgilendi. Tartışmalı radyo ve televizyon programlarına katıldı. Çeşitli dergi ve gazetelerde yazıları yayımlandı. Şubat 2013’ten beridir, internet ortamında yayın yapan Ana Haber Gazete’de yazmaya devam ediyor.

Meteorolojinin Sesi Radyosu’nda 2013-2016 yılları arasında yayınlanan Kıssadan Hisseler Programı’nın yapım ve sunuculuğunu üstlendi. Türkiye Noterler Birliği’nin Meslekî Forum Sitesi’nde anılarını yazdı.

Ağustos / 2016’da “Batı’nın Gücü Nereden İleri Geliyor?”, Kasım 2016’da “Yeniden Yükselişe Doğru”, Şubat 2017’de “Umut Ülke Türkiye”, Mayıs 2017’de “Bir Noterin Anıları”, Ağustos 2017’de “Kaybettiklerimiz”, Ocak 2018’de “Kıssadan Hisseler”, Mart 2018’de “Niçin Akif? Niçin Safahat?” isimli kitapları yayımlandı.

Yazı hayatını ve kitap çalışmalarını sürdüren İsmail Aydın evli ve dört çocuk babasıdır.

...

sanalbasin.com üyesidir

ANA HABER GAZETE
www.anahaberyorum.com
İşin Doğrusu Burada...
İLETİŞİM BİLGİLERİMİZ
BAĞLANTILAR
KISAYOLLAR
anahaberyorum@hotmail.com
0312 230 56 17
0312 230 56 18
Strazburg Caddesi No:44/10 Sıhhiye/Çankaya/ANKARA
Anadolu Eğitim Kültür ve Bilim Vakfı
Anadolu Ay Yayınları
Ayizi Dergisi
Aliya İzzetbegoviç'i
Tanıma ve Tanıtma Etkinlikleri
Ana Sayfa
Yazarlarımız
İletişim
Künye
Web TV
Fotoğraf Galerisi
© 2019    www.anahaberyorum.com          Programlama: Murat Kaya