İnsan kelimesi, “üns” kökünden gelir ki ünsiyet (tanışma, yakınlaşma, kaynaşma, sevgi) anlamına gelir. Bir başka açıdan “nesiy” kökünden gelir ki bu da unutkanlık anlamındadır. “Hafıza-i beşer, nisyan ile malüldür” hikmetli deyişi insanın bu özelliğini yansıtır.
26.02.2019 10.37
1 yorum
1.070 okunma
Üç Kimlik
Mustafa Yıldız

Kimlik deyince aklımıza neler gelir?

İnsanı hemcinslerinden ve diğer varlıklardan ayıran, onun tanınmasına yarayan isim, sima, kişilik (şahsiyet) gibi özellikler akla gelir.

İnsan kelimesi, “üns”  kökünden gelir ki ünsiyet (tanışma, yakınlaşma, kaynaşma, sevgi) anlamına gelir. Bir başka açıdan “nesiy” kökünden gelir ki bu da unutkanlık anlamındadır. “Hafıza-i beşer, nisyan ile malüldür” hikmetli deyişi insanın bu özelliğini yansıtır.

İnsan, diğer canlılardan biyolojik, fizikî, ruhî, sosyal, dinî ve ahlakî özellikleriyle; duygu, düşünce, hesap ve âlet yapma özellikleri ile ayrılır.

Dinî ve felsefî açıda insanın kendisine “Ben kimim, neyim, nereden geldim, nereye gidiyorum?” sorduğu temel sorulara verdiği cevaplar, onun hayat ve kâinat görüşünün temelini teşkil eder.

Bir Müslüman olarak Allah’ın kitabında kimlik arayışına girdiğimizde şüphesiz ki kendimizi ucu bucağı olmayan bir alanda buluruz. Her ayette ve sûrede tevil sadedinde kendimizi bulmaya çalışırız. Yani kendimiz için bir takım anlamlar çıkarmaya çalışırız. Tespitlerimizin gerçek olup olmadığı Allah’ın bileceği bir şeydir.

 Kuran’ın sonlarındaki üç kısa sûreden bazı kimlik tespitlerini yorumsal olarak yapıyoruz. Yapacağımız yanlış yorumlardan O’na sığınırız. Doğruyu bilen O’dur.

İNSANIN KİMLİĞİ

Asr sûresi insanın kimliğini belirler gibidir. “Ben kimim, neyim?” Diyene muhteşem bir cevaptır.

Andosun asra ki, muhakkak insan kat’î bir Ziyandadır. Ancak îman edenlerle güzel güzel amel (ve hareket)lerde bulunanlar, bir de birbirine hakkı ve sabrı tavsiye edenler böyle değil (Onlar ziyandan müstesnâdırlar”

PEYGAMBERİN KİMLİĞİ

Kevser sûresi peygambere “soyu kesik”  diyenlerin, soylarının kuruyacağını, adları ve sanlarının unutulacağını; 

Fakat peygambere bahşedilen dünya ve ahret şerefiyle (kevserle) onun kıyamete kadar anılacağını;

Rabbine yakın olmak alametlerinden namaz kılıp kurban fedakârlığı yapacağını haber vermektedir.

“(Habibim) hakikat biz sana Kevseri verdik. O halde Rabbin için namaz kıl. Kurban kes. Sana buğz eden (yok mu? İşte asıl) zürriyetsiz olan şüphesiz Odur”

ALLAH’IN KİMLİĞİ

İhlâs Suresi Allah’ın eşsiz, benzersiz, yegâne kimliğini kâinata ilan etmektedir:

“De ki: O Allahdır, bir tekdir. (O), Allahdır, sameddir (zeval bulmayan bir baakıydir, daimdir, herkesin ve her şeyin doğrudan doğryya muhtaç olduğu ve kasdetdiği yegâne varlıkdır, ulular ulusudur.) Doğurmamışdır, doğurulmamışdır. Hiçbir şey Onun dengi (ve benzeri) değildir.”

Allah’ın,  (c.c.) bizi kimlik şuurunu kavrayan kullarından eylemesi dileğiyle Ona emanet olunuz.

Yorum Ekle
Adınız :
Başlık : Yorumunuz :
Dikkat! Suç teşkiledecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.
1 yorum yapıldı
Kimlik mi? Kişilik mi?
Yazının muhtevası ve son cümlesinden kimlik ve kişilik kavramlarının karıştığı görülüyor. Kimlik bir kişinin veya şeyin kavram olarak kim ve ne olduğunu açıklar. Bir insanın erkek kadın, Türk, Arap, Acem olması gibi. İslâm (Kur'an) kimlik üzerinde pek durmaz. Mesela Peygamberin Arap veya Kureyşten olması onun kimliğidir. Ne ve nasıl soruları şahsiyeti ve kişiliği açıklar. Nasıl bir insan, Nasıl bir Müslüman Nasıl bir bir peygamber. İslâmın ilgilendiği alan burasıdır diye düşünüyorum.Saygılar.
Yorum Ekleyen: Ali Ay     2.3.2019 10:03:56
YAZARLAR
...
...